Biercolumn Wim Eussen: 'Pilsner of Lager?'
Biercolumn Wim EussenVakantie! Lekker! Volop genieten, thuis of elders en nagenoeg onbeperkte mogeli...
Lees verderHet weer speelt natuurlijk een rol maar andere belangrijke factoren zijn van grote invloed op het gedrag van de consument. Bier is voor de consument duurder geworden door onder andere de stijging van de productiekosten: accijns en personeelskosten bijvoorbeeld spelen de Nederlandse brouwers parten.
In 2023 zijn zo’n 50 brouwerijen gestopt door de aanhoudend hoge energiekosten en in 2024 is deze daling doorgezet onder andere door de hierboven genoemde redenen.
Niet het feit dat deze kosten stijgen is reden tot stoppen, maar het feit dat de brouwer niet alle kosten kan of wil doorbelasten, zorgt er in de praktijk voor dat het rendement van de betreffende brouwerij onder druk staat en stoppen wordt dan een reële optie.
Zorgwekkend? Ja, maar onontkoombaar. De consument wil namelijk wel meer betalen voor een (speciaal)bier maar zal dit geld bewuster neertellen. Niet elk nieuw bier wordt klakkeloos gekocht.
Dit bewust kiezen komt ook doordat de biermarkt de afgelopen jaren is overspoeld door mensen die ‘wel even een brouwerij zouden neerzetten’ want daar is ‘goed geld mee te verdienen’. Een zak met geld, een gelikt etiket en een gewiekste reclamecampagne zouden deze merken zonder uitzondering naar de top van Nederland brengen.
Na enkele jaren van investeren blijkt echter dat een brouwerij runnen helemaal niet zo makkelijk en winstgevend is, zeker niet als je als investeerder optreedt en alleen je geld het werk wil laten doen. De snelle €uro is in deze branche niet te verdienen.
Bier brouwen en een brouwerij runnen, twee geheel verschillende zaken die slechts weinigen goed kunnen combineren, is vooral arbeidsintensief en een behoorlijke creatieve inbreng is nodig om de zaak succesvol te maken en te houden.
Niet een ‘poppetje’ dat in de ketels roert maar een brouwer die weet waar zij of hij mee bezig is.
Geen marketeer die de gewiekste campagnes bedenkt maar iemand die gepassioneerd, oprecht en bevlogen bezig is met zijn product. Dat maakt het verschil en kan zorgen voor een rooskleurige gevarieerde en smakelijke toekomst.
Maar geen paniek: er zijn nog ruim 800 brouwerijen over in Nederland. Maar doorstaan die allemaal de prijs-kwaliteit-toets van de consument?
In elk geval is het tijd voor alle hens aan dek bij de Nederlandse brouwers, want we zijn niet van het soort dat graag opgeeft. Schouders eronder dus brouwers en kwalitatief goede bieren brouwen!
Te weinig energie om deze handschoen op te pakken?
Gebruik dan onderstaande Hoptail recept als kickstart!
Speedy Hopzales
Tervist!
Om onze website te bezoeken dien je 18 jaar of ouder te zijn.