Wat is de oorzaak?

Een combinatie van factoren ligt hieraan ten grondslag:

  • De consumptie daalt. Nederlandse Brouwers, de belangenbehartiger van 14 grote Nederlandse brouwerijen, meldde over de eerste helft van 2024 dat pils én speciaalbier beiden met zo’n 4,5% daalden en de gehele bierconsumptie met 5%. Deze daling komt voor een deel door het slechte weer maar ook doordat bier duurder is geworden. De in 2024 doorgevoerde accijnsverhoging heeft consumenten ertoe bewogen drank over de grens met onze buurlanden te kopen waar accijns op alcoholische dranken lager is (net als op brandstof en tabak).
  • Ook is het lastiger om de liters die er gebrouwen worden goed te laten renderen. Stijgende kosten, zoals de genoemde accijns maar ook bijvoorbeeld personeelskosten, kunnen niet geheel in de kostprijs worden doorberekend. Daardoor staan marges onder druk en wegen de opbrengsten niet meer op tegen de kosten.
  • Daarnaast is een deel van de consumenten experimenteer-moe. Er zijn zoveel brouwerijen dat de consument zich vaak beperkt tot de eigen regio of enkele favoriete brouwerijen. Ook de bijna wekelijks uitgebrachte nieuwe specials vinden niet meer de aftrek van weleer. Vaak zijn de uitgebrachte specials defensief: het aan het werk houden van de medewerkers maar met name het vasthouden van een deel van de bierplas zijn de echte redenen voor het uitbrengen van deze bieren. In tegenstelling tot waar het eigenlijk om zou moeten gaan: vernieuwend zijn en ontwikkelen.

Natuurlijke selectie

Deze combinatie van ontwikkelingen zorgt ervoor dat er een natuurlijke selectie plaatsvindt en er brouwerijen gaan stoppen. Dat is vervelend maar ook niet te voorkomen in een landschap met zoveel aanbod. Sanering is ook niet persé slecht aangezien het ruimte vrijmaakt voor nieuwe initiatieven van de overblijvende brouwerijen en drang naar innovatie vergroot.

Met de aankondiging van een eventuele sluiting van Brouwerij De Molen treft deze natuurlijke selectie ook één van de merken die de afgelopen jaren zijn overgenomen door een grote brouwerij. Dat deze bedrijven commercieel en economisch harde keuzes maken is hen niet te verwijten en waarschijnlijk onderdeel van de behaalde successen.

 Omdat het nu echter een grote naam in craft-bier Nederland betreft zou dit nieuws ook door kunnen dringen bij de tienduizenden financiers en crowdfunders die in de vele kleine brouwerijen belegd hebben. 

De gedachte dat deze mensen gaan proberen hun belegging zeker te stellen en daarmee de financiële druk op de betreffende brouwerijen verhogen is volgens mij het grootste afbreuk-risico voor de korte termijn voor brouwerijen in Nederland.

Het wordt een interessante periode waarin we vooral één ding moeten doen: blijven genieten van lekkere speciale bieren!

Geonbae!

Laat u inspireren...

Hansen Dranken in Linne heeft primeur met eerste ‘multi-feed’-statiegeldautomaat

Hansen Dranken in Linne heeft primeur met eerste ‘multi-feed’-statiegeldautomaat

Met eerste ‘multi-feed’-statiegeldautomaatWij hebben de primeur met de allereerste kiosk met TOMRA R...

Lees verder
Biercolumn Wim Eussen: 'Hoe kies ik het juiste bier?'

Biercolumn Wim Eussen: 'Hoe kies ik het juiste bier?'

Biercolumn Wim EussenBier is lekker! En omdat we er met zijn allen graag van genieten groeit het aan...

Lees verder
Het ontstaan van Irish Coffee

Het ontstaan van Irish Coffee

Irish Coffee is geliefd om zijn perfecte balans tussen sterke koffie, Ierse whiskey, bruine basterds...

Lees verder
Biercolumn Wim Eussen: 'Waarom een brouwerij en distilleerderij goed samen gaan’

Biercolumn Wim Eussen: 'Waarom een brouwerij en distilleerderij goed samen gaan’

Biercolumn Wim EussenSoms kom je op mooie plekken waar je om je heen kijkt en denkt: hier klopt alle...

Lees verder